Sociale grupper:
Institutionen er ikke domineret af nogen
speciel gruppe, men bliver benyttet af børn fra alle grupper. Det at børnehaven
er offentlig betyder, at prisen for at have et barn gående ikke er særlig høj,
hvorved mange har råd til at indskrive deres barn i institutionen.
Det er tydeligt at se i institutionen, at der går børn fra forskellige
sociale grupper. Det ses bl.a. på børnenes tøj, sko, tasker osv., men også på
forældrene. Nogle forældre går i jakkesæt, spidse sko, silkekjoler og stilletter,
hvor andre går i slidt tøj – ofte det samme flere dage i træk. Trods den store
forskellighed blandt familierne, bliver alle børn og voksne mødt med
ligeværdighed. Dog har lærerinderne deres favoritbørn i klassen, for hvem der ikke
gælder de samme regler, som der ellers gør for de andre børn. De får lov til at
rende rundt i klassen, som det passer dem, hvor de andre skal sidde pænt på
deres stol. Der bliver heller ikke lagt skjul på, om børnene er dygtige eller
ej. Hvis et barn i en undervisningstime svarer rigtigt på et spørgsmål, bliver
det fremhævet som dygtig, og de andre børn skal klappe af det. Hvis et barn
derimod svarer forkert, så bliver der i værste fald gjort grin med det. Disse
favoriseringer og fremhævninger af gode og dårlige sider har ikke noget at gøre
med, hvilken social gruppe det enkelte barn kommer fra.
I institutionen fejres følgende
højtider:
·
Lunar nytår, også kaldet Tet, som i 2012 var d. 23. januar. Dette er den
største og vigtigste højtid i Viet Nam. Her fejres det, at foråret er på vej.
De fleste har mellem fem og syv dage fri, hvor familier samles far nær og fjern
for at fejre Tet.
·
Women’s day d. 8. marts. I børnehaven fejres det ved at alle børn laver et
lykønskningskort til deres mor. Derudover køber nogle mænd blomster eller gave
til deres kæreste eller kone.
·
En dag i marts holder børnehaven festival. Her kommer børnenes familier og
ser dem optræde med dans, kung fu og konkurrencer. Børnene øver deres
optrædener i flere uger op til selve festivalsdagen.
·
Arbejdernes internationale kampdag d. 1. maj. Børnehaven holder lukket på
denne dag. I byen hænger der bannere i anledning af kampdagen.
·
Børnenes dag/graduering: Det er børnenes dag d. 1. juni., men da skoleåret
slutter d. 31. maj, fejres disse to dage sammen. Her bliver det sat et stort
sejl op i skolegården for at skygge, der bliver sat stole op foran scenen og en
masse piger fra de forskellige klasser danser nogle forskellige danse, som de
har øvet tre uger op til selve optrædningsdagen. Børnenes forældre deltager på
denne dag.
·
En dag i august eller september fejres det, at det nye skoleår starter.
·
Lærerindernes dag d. 20. november. Her vil lærerinderne modtage gaver,
blomster, lykønsningskort osv. af forældre og børn i børnehaven.
·
Jul: De fejrer ikke jul i Viet Nam, som vi gør i Danmark. Dog pynter de
op, som vi gør med julepynt, juletræ osv., og børnene får gaver.
Forældreinddragelse:
Når børnene bliver hentet og afleveret i
børnehaven, snakker lærerinderne kort med forældrene. Derudover er der en
informationstavle udenfor hver klasse, hvor forældrene bliver informeret om,
hvad der foregår i institutionen. Der bliver også hængt billeder op af de
aktiviteter, børnene er med til. Det er tydeligt at se, at forældrene ikke
inddrages i institutionens liv, som i Danmark.
Til festivalen og børnenes dag/gradueringsdag deltager de forældre, der
kan. De er med til at give børnene kostumer på, tager en masse billeder,
snakker med lærerinderne og de øvrige forældre og er selvfølgelig publikum til
børnenes optrædener.
Derudover har klassen en facebookprofil, hvor der bliver skrevet og lagt
billeder ud. Dog er det forældrene, der står for denne profil, men lærerinderne
deltager også.
Institutionskultur:
Børnehaven arbejder ud fra en plan, der
er udlagt af undervisningsministeriet (læs evt. mere om den i min side om
pædagogikken). Derfor er de styret af den. Alle hovedlærerinder holder møder,
hvor de planlægger aktiviteter og undervisning for hele skoleåret. De
diskuterer og reflekterer over, hvad de skal planlægge. Da det ligger rimelig
fast i planen, hvad de skal lave, er der ikke plads til de store udsving. Der står
hvad de skal undervise i og lære børnene om. Ledelsen holder styr på, om
undervisningen og aktiviteterne opfylder kravene i planen. Det er ikke mit
indtryk, at lærerinderne drøfter børnene enkeltvis eller snakker sammen om
pædagogik, fagligt stof mv. Heller ikke efteruddannelse lader til at være
normen. Så også her ser jeg en stor forskel på Danmark og Viet Nam.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar